Zorgen voor ouderen; maak een verschil

Het kan gebeuren dat je op een bepaald moment in je leven voor een oudere moet gaan zorgen. Vaak zijn dit je ouders of een ander familielid. Door dit te doen maak je het mogelijk voor de oudere langer zelfstandig te blijven en nog volledig van het leven te genieten. Ouderen krijgen te maken met angst, lichamelijke klachten en depressie en goede zorg kan echt een verschil maken in dit stadium van hun leven. Hier vind je enkele tips waarmee je dit zo goed en gepast mogelijk kunt doen.

Maak het leven weer leuk

Vergeet niet dat er voldoende andere activiteiten zijn, die misschien niet zo voor de hand liggend zijn, maar die de hersenen van de oudere bezig kunnen houden, ze onder de mensen brengt en ze weer een beetje lol geven in het leven. Zo is er het theater, het park en zijn er concerten waar de oudere echt kan genieten. Zo geef je ze een normaal leven terug waarin ze dingen kunnen doen die niet-ouderen ook doen. Je kunt ook het casino overwegen. Hier kunnen ze eventueel met vrienden oefenen aan de verschillende tafels en zo hun hersenen actief houden en sociale activiteiten uitvoeren.

Uiteraard is het belangrijk goed uit te kijken dat de oudere dit niet te vaak gaat doen en dat hij of zij zich aan het budget houdt dat je van tevoren met hen hebt opgesteld. Goede financiële planning is hiervoor essentieel en indien nodig kun je organiseren dat je zelf meegaat of dat iemand anders die je vertrouwt een oogje in het zeil houdt. Casino’s moeten natuurlijk winst maken en dit doen ze door spellen aan te bieden die altijd geld voor het huis opleveren. Toch kun je er zorg voor dragen dat de oudere hier een leuke en gezellige tijd heeft, zonder dat er sprake is van verslaving of schulden.

Iedereen voelt zich graag nuttig

De meeste mensen, jong of oud, houden ervan om nuttig te zijn, vooral in een situatie waar je gedeeltelijk afhankelijk bent van iemand anders of zelf niet alles meer kan. Als je voor een oudere zorgt is het dan ook goed om ze te laten weten dat je hun hulp ook nodig hebt, in plaats van alleen andersom. Je kunt dit doen door ze kleine taken te geven, zoals het opvouwen van de was, het maken van de boodschappenlijstjes, helpen met koken of het openen van de post.

Actief blijven

Het is voor iedereen goed om actief te zijn, jong en oud hebben hier profijt van. Zorg je voor een oudere, dan is 30 minuten per dag genoeg, 5 dagen in de week. Dit kan een stukje wandelen zijn, maar ook zwemmen of yoga is erg goed. Simpele activiteiten rondom het huis, zoals schoonmaken en tuinieren hebben ook zeker effect en geven de mogelijkheid voor de oudere om te helpen. Er zijn genoeg oefeningen te vinden die in huis gedaan kunnen worden en een abonnement op een sportschool is hier helemaal niet voor nodig.

Goed eten

Ook is goed eten essentieel. Dit verzorgt niet alleen de juiste voedingsstoffen, maar helpt ook een gezond gewicht te behouden en ziektes te maken met het hart, diabetes, osteoporose en een te hoge bloeddruk tegen gaan. Je kunt dit een gezellige aangelegenheid maken, door samen boodschappen te doen en daarna samen te koken. Koop zoveel mogelijk verse ingrediënten, zodat je de groenten samen kunt voorbereiden en gebruik zo min mogelijk zout.

Reizen

Ouderen kunnen erg opknappen van een reis, en er zijn voldoende mogelijkheden beschikbaar zodat ook zij veilig op pad kunnen. Dit hoeft niet ver te zijn, een mooie vakantie in eigen land kan net zo veel uitwerking hebben. Maar er zijn genoeg georganiseerde reizen, speciaal voor ouderen, waarvoor je ze in principe alleen hoeft af te zetten en ophalen. De rest is volledig georganiseerd. En zijn er kleinkinderen in het buitenland, dan is dit de perfecte manier om die eens op te zoeken. Of je nu meegaat of niet, je moet een aantal punten in acht nemen.

Zorg dat alles goed is gepland en geef tijdig door welke zorg de oudere nodig heeft. Dit kan te maken hebben met eetgewoonten, het wel of niet gebruiken van een rolstoel en persoonlijke hulp als de oudere alleen reist. Natuurlijk is het belangrijk dat je de reisdocumenten compleet en makkelijk organiseert, dat deze niet gestolen kunnen worden, de juiste voorwerpen inpakt en zorgt dat alle medicijnen binnen handbereik zijn en dat de oudere precies weet wanneer deze te nemen.

Medische zorg

Ouderen hebben meer medische zorg nodig. Niet alleen om hun lichamelijke gezondheid, maar ook mentaal hebben ze het vaak moeilijk. Daarom is het belangrijk om goed om te gaan met depressie en hier indien nodig hulp voor in te schakelen. Ook kun je tegenwoordig op allerlei manieren zelf een aantal medische handelingen uitvoeren zoals het opnemen van de bloeddruk, wegen en het glucoseniveau in het bloed meten. Deze resultaten kun je soms digitaal naar de dokter sturen, zonder dat de oudere mee naar de praktijk genomen moet worden. Moet de oudere wel regelmatig naar de dokter, hou dan een goede administratie bij en zorg dat de afspraken niet worden vergeten. Stress is slecht, overgewicht is slecht en te veel zonlicht kan de dunne en tere huid van ouderen beschadigen.

Andere manieren om de gezondheid te verbeteren

Naast activiteiten, een goed dieet en een goed medisch plan, kun je ook op andere manieren de gezondheid van de oudere bevorderen. Zo is het erg belangrijk dat je altijd positief blijft en positiviteit in huis haalt. Ouderen zijn vaak bang en onzeker over wat hen te wachten staat. Omdat ze veel met andere ouderen omgaan zullen ze vroeg of laat te maken krijgen met ziekten in anderen en ook het overlijden van geliefden. Een positieve houding en zo min mogelijk stress kan erg effectief zijn tegen depressie.

Ook is het belangrijk dat de hersenen actief blijven. Misschien kun je met andere ouderen in de omgeving een kaartclubje oprichten en sudoku-puzzels en kruiswoordraadsels zijn ook prima bezigheden om dit te doen. Door de hersenen actief te houden, stimuleer je dat de oudere helderder is, minder vergeet en meer plezier haalt uit het leven.